انواع گودی کمر | شیوه تشخیص و چند حرکت اصلاحی برای رفع آن | بیماری

: اگه خم شدن ستون فقرات زیادتر از اندازه عادی باشه و به سمت داخل پیش بره، گودی کمر اسمشه. گودی کمر بر بخش پایینی کمر و گردن اثر میذاره. این آسیب فشار زیادی بر ستون فقرات وارد می کنه و موجب می شه که دچار کمردرد شید. درصورتی که درد شدید شه یا درمانش نکنین، بر توانایی حرکتی شما اثر میذاره. همراه ما باشین تا به شما بگیم گودی کمر دقیقا به چه وضعیتی می گن و دکتر تون از چه راه هایی اونو تشخیص میده.

  • شوکای وارده رو خنثی کنه.
  • وزن سر رو تحمل کنه.
  • سر هم جهت با لگن قرار بگیره.
  • ساختار فیزیکی رو پایدار نگه داره و اونو حفظ کنه.
  • حرکت رو آسون و به خم شدن راحت بدن کمک کنه.

درمان گودی کمر وابسته به این امره که خم شدن پیش اومده تا چه حد شدید باشه و اینکه به چه دلیل به اون گرفتار شدین. درصورتی که جهت منحنی بخش پایین کمرتون وقتی که به جلو خم میشین عوض شه و از حالت خمیده خود بیرون بیاد، زیاد لازم نیس درباره اون نگران باشین. در این حالت می تونین با فیزیوتراپی و ورزش روزانه وضعیت اش رو تحتِ کنترل خود درآرین. ولی اگه به جلو خم شید و گودی کمر در همون اندازه قوس قبلی اش بمونه باید به دکتر مراجعه کنین.

دلیل گودی کمر چیه؟

گودی کمر می تونه در هر سنی مشکلات خود رو نشون بده. شرایط و عوامل خاصی که می تونن خطر وخامت اونو افزایش بدن، عبارت ان از:

  • لغزش مهره: لغزش مهره وضعیتی در ستون فقراته که یکی از مهرها به سمت استخوانی که در زیرش قرار داره می لغزد. معمولا این وضعیت رو میشه با پیگیری درمان پزشکی و جراحی حل کرد.
  • آکندروپلازی: آکندروپلازی یکی از شایع ترین شکلای جور واجور آسیب کوتولگیه.
  • پوکی استخون: پوکی استخون مریضی ایه که در اون استخون تراکم بافتی اش رو از دست میده. در این حالت خطر شکستگی استخون بیشتر می شه.
  • استئوسارکوم: استئوسارکوم یه جور سرطان استخون است که معمولا استخون قلم پا در نزدیکی زانو، استخون ران در نزدیکی زانو یا استخون بالایی بازو رو که نزدیک شونِه س درگیر می کنه.
  • چاقی: چاقی در بعضی از کشورها و مخصوصا در آمریکا پدیده ای همه گیر شده. افراد چاق بیشتر در خطر دچار شدن به بیماریای خطرناک قرار دارن. این بیماریا عبارت ان از دیابت نوع دو، ناراحتی قلبی و سرطان.

شکلای جور واجور گودی کمر

: شکلای جور واجور گودی کمر، روش تشخیص و چند حرکت اصلاحی واسه رفع اون

۱. گودی در پایین کمر

گودی در بخش پایینی کمر یا مهرهای کمرگاهی شایع ترین نوع اون هستش. راحت ترین روش تشخیص به این صورته که به پشت روی سطحی صاف دراز بکشین. وقتی که در این حالت قرار گرفتید بررسی کنین که دست تون از فاصله بین کمر و سطح خیلی راحت رد می شه یا نه.

شخصی که به گودی کمر گرفتار هستش، فضای باز زیادی بین کمر و سطح پشت اون داره. اگه گودی کمر اینجور شخصی خیلی شدید باشه، وقتی که وای میسته کمرش وضعیت C شکل و خمیده به خود میگیره و شکم و کپلا هم بیرون میزنن.

۲. گودی در قسمت گردن

تو یه ستون فقرات سالم گردن باید مثل C خیلی باز باشه و قوس اون به سمت پشت گردن متمایله. گودی در گردن وقتی به وجود میاد که ستون فقرات در این قسمت به شکل غیرعادی ای منحنی شکل و قوس دار می شه.

این وضعیت چند حالت داره. مثلا:

  • گودی خیلی شدیده.
  • گودی در جهت مخالف به وجود اومده که اصطلاحا به اون قوس گردن برعکس می گن.
  • گودی به سمت راست متمایله.
  • گودی به سمت چپ متمایله.

نشونه ها و علائم گودی کمر

یکی از عادی ترین نشونه هایی که به وجود گودی کمر اشاره داره درد عضلانیه. وقتی که ستون فقرات تون به شکل غیرعادی ای خمیده شده است، عضله ها به جهتای مختلفی کشیده می شن. این مسئله موجب می شه عضله ها منقبض شن یا اینکه فرد دچار گرفتگی عضلانی شه. درصورتی که گرفتار به گودی گردن هستین، درد اون به گردن، شونِه و بخش بالایی کمر هم سرایت می کنه. حتی ممکنه در حرکت گردن یا پایین کمرتون هم به مشکل بربخورید.

همونجوریکه قبل تر هم گفتیم می تونین با دراز کشیدن روی سطحی صاف بررسی کنین و ببینین بین انحنای گردن و کمرتون تا سطح مورد نظر چه مقدار فضا هست. اگه خیلی راحت می تونین دست تون رو در فضاهای بین گردن یا کمر حرکت بدین، پس شاید به گودی کمر گرفتار هستین.

درصورتی که علائم زیر رو دارین، حتما به دکتر مراجعه کنین:

  • بی حسی؛
  • مورمور شدن؛
  • دردی که مانند برق گرفتگی تیز و یهویی باشه؛
  • کاهش کنترل ادرار؛
  • ضعف و بی حالی؛
  • اشکال در کنترل عضلات ارادی.

نشونه هایی که در بالا گفتیم ممکنه به مشکل حادتری مثلا فشار روی عصب (گیر افتادن عصب) دلالت کنن.

گودی کمر در کودکان

گودی کمر بیشتر بدون هیچ دلیل مشخصی در کودکان به وجود میاد. به این نوع از گودی کمر، گودی کمر خوش خیم خردسالان می گن. دلیل بروز اونم ضعیف بودن یا سفت شدن عضلات دور کفلای کودکه. این نوع گودی کمر معمولا با بزرگ شدن بچتون یواش یواش اصلاح می شه. گودی کمر می تونه نشون دهنده دررفتگی لگن هم باشه، مخصوصا وقتی که ماشینی به بچتون زده یا از جایی پرت شده.

شرایط دیگری که موجب بروز گودی کمر در کودکان می شن، ریشه در مشکلات سلسله اعصاب و عضلات داره. این موقعیتا با احتمال خیلی کم پیش میان، ولی اینجا اونا رو ذکر می کنیم.

  • مشکلات دماغی؛
  • میلومننگوسل: این وضعیت به صورت مادرزادی ایجاد می شه. در این حالت نخاع از بین فضای خالی ای که در مهرهای کمر ایجادشده بیرون می زنه و بعضی وقتا در اونجا گیر می کنه.
  • دیستروفی: یه جور ناهنجاری عضلانی مادرزادی که عضله ها رو ضعیف می کنه.
  • اتروفی ستون فقرات – عضلانی: یه جور ناهنجاری مادرزادی که موجب بروز حرکات غیرارادی در عضله ها می شه.
  • آرتروگریبوزیس: این آسیب در زمان تولد ایجاد می شه و در اون استخوانا نمی تونن به اندازه ای که در حالت عادی حرکت می کنن تکون بخورند.

گودی کمر در زنان باردار

زنان باردار زیادی طی دوران حاملگی شون کمردرد رو تجربه می کنن. شکم و کفلای بیرون زده نشونه ابتلای اونا به گودی کمره. باوجوداین، طبق تحقیقات انجام شده گودی کمری که در زمان بارداری ایجاد می شه درواقع عملیه که ستون فقرات هم جهت با تنظیم مرکز جاذبه بدن انجام میده.

کمردردی هم که خانوما در این دوران احساس می کنن، معمولا به این خاطره که جریان خون در بدن تغییر می کنه و این درد پس از زایمون از بین میره.

دکتر چیجوری گودی کمر رو تشخیص میده؟

دکتر واسه تشخیص این آسیب اول سابقه پزشکی تون رو بررسی می کنه، معاینه ای انجام میده و بعد درباره نشونه هایی که دارین سؤالاتی می پرسد تا بتونه داشتن گودی کمر رو در شما تشخیص بده. هنگام معاینه، دکتر از شما می خواد که به سمت جلو و پهلو خم شید. با این کار اون به بررسی موارد زیر می پردازه:

  • انعطاف پذیری گودی کمر؛
  • وسعت حرکت شما؛
  • تراز بودن ستون فقرات؛
  • وجود هرگونه وضعیت غیرعادی.

هم اینکه دکتر تون سؤالاتی می کنه، ازجمله:

  • چه وقتی فهمیدین کمرتون گودتر شده؟
  • قوس دلخواه بدتر شده؟
  • شکل اون تغییر کرده؟
  • چه بخشی از بدن تون درد می کنه؟

دکتر تون بعد از موشکافی احتمالای پیش رو چندین آزمایش واسه شما می نویسه. مثلا واسه اینکه بتونه نگاه دقیق تری به انحراف ستون فقرات تون بندازه، از شما می خواد که از اون عکس ورداری کنین. دکتر برحسب زاویه ای که در عکس میبینه و برابری اون با اطلاعاتی ازجمله قد، سن و توده بدنی تون، وجود آسیب گودی کمر رو تشخیص میده.

درمان گودی کمر

گودی کمر در بیشتر مردمی که به اون گرفتار هستن، نیاز به درمان نداره، مگه اینکه خیلی زیاد شه و واسه فرد مشکل بسازه. درمان گودی کمر وابسته به این امره که گودی تا چه حد شدیده و اینکه چه علائم دیگری علاوه برآن خود رو رو کردن.

درمانای پیشنهادی واسه گودی کمر عبارت ان از:

  • درمان دارویی واسه کاهش درد به وجود اومده به وسیله اون.
  • فیزیوتراپی به صورت روزانه تا قدرت عضلات و وسعت حرکت زیاد شه.
  • کاهش وزن واسه حفظ شکل ظاهری بدن.
  • به کار گیری قوزبند واسه کودکان و نوجوانان.
  • در مواردی که گودی کمر شدید می شه و خطر آسیب رسیدن به بافتای عصبی هست مبادرت به جراحی می شه.
  • به کار گیری مکملای غذایی تقویتی مثل ویتامین D.

مشکلات گودی کمر چیه؟

در بیشتر مردم گودی کمر مشکل جوری جدی ای واسه سلامتی شون به وجود نمی آورد، ولی باید در حفظ سلامتی ستون فقرات آخر تلاش مون رو به کار ببریم. ستون فقرات عضو مهمیه، چون مسئول حجم خیلی از حرکتای بدن و انعطاف پذیری اون هستش. درصورتی که به دنبال درمان گودی کمر نریم ممکنه در بلندمدت مشکلاتی واسه مون به وجود بیاره و به ناراحتیایی دررابطه با ستون فقرات، کمربند کفلی، پاها و اندامای داخلی گرفتار شیم.

روشای پیشگیری از دچار شدن به گودی کمر

نمی تونیم دستورالعمل خاصی واسه جلوگیری از دچار شدن به گودی کمر ارائه بدیم، ولی با انجام چند ورزش مخصوص می تونین حالت بدن خود رو خوب نگه دارین و سالم بمونین. این ورزشا عبارت ان از:

  • بالا و پایین بردن شونِه؛
  • چرخاندن گردن به یه سو؛
  • تمرینای یوگا ازجمله حالت گربه و پل؛
  • دراز کشیدن روی زمین و بالا بردن پاها؛
  • نشستن روی توپ ثابت و خم کردن لگن.

ایستادن زیاد در بلندمدت بر انحنای کمرتون اثر میذاره و اونو بیشتر می کنه. مطالعه ای درباره این موضوع انجام شده و طبق یافته ها به دست اومده نشستن به راه زیادی باعث می شه، تغییرات قوس بخش پایینی کمر کمتر شه. اگه از اون دسته آدمایی هستین که چاره ای ندارین به دلیل شغل تون یا برحسب عادت زیاد وایسید تلاش کنین بین اون چندین معطلی بدین و بشینین. درضمن مطمئن شید که پشتی صندلی ای که روی اون می شینین هم استاندارده.

چه وقتی به دکتر مراجعه کنیم

درصورتی که به جلو خم شید و قوس خودشو صاف کنه (گودی کمر انعطاف پذیر باشه) پس احتیاجی به رفتن پیش دکتر و درمان ندارین. ولی درصورتی که با خم شدن قوس کمر تغییری نکنه (گودی کمر انعطاف ناپذیر) پس باید به دنبال درمان اون باشین. هم اینکه اگه درد دارین و این درد شما رو از انجام فعالیتای روزمره تون بازمی داره هم باید حتما به دکتر مراجعه کنین.

بخش اعظمی از انعطاف پذیری بدن ما، حرکت اون و فعالیتای روزمره ای که انجام می دیم با سلامت ستون فقرات رابطه تنگاتنگی داره. پیشنهاد ما اینه که به دکتر مراجعه کنین تا اون راه حلی واسه برطرف کردن مشکلات مربوط به انحنای اضافی ستون فقرات تون به شما ارائه دهد. هرچه زودتر به درمان گودی کمر بپردازیم، از مشکلاتی که در آینده واسه سلامتی مون پیش میاد (ورم مفاصل، کمردرد طولانی و…) پیشگیری می کنیم.

مقالات صوتی

مجموعه صوتی پرطرفدارترین مقالات با موضوع علائم، پیشگیری و درمان بیماریا

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسانه


۱۴۰۰۰تومان


۷۰۰۰تومان

مشاهده محصول

.

منبع : chetor.com

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *