انواع گرسنگی را بشناسید | تغذیه سالم

روزنامه آرزو: گرسنگی احساسیه که معمولا یهویی و به همراه ولع خوردن بروز می کنه و البته شکلای جور واجور و اقسام مختلفی داره.علاوه بر گرسنگی فیزیکی واقعی که به دلیل نیاز بدن به مواد غذایی لازم بروز می کنه شکلای جور واجور گرسنگیای دیگه هم هست که بیشتر ذهنی هستن تا نیاز واقعی بدن. اینطوری که استرس، بی حوصلگی و مسائل روحی، احساس گرسنگی کاذب بوجود میاره و ما رو به سمت مصرف مواد غذایی و کم کم چاقی و مشکلات دیگه می کشونه. با ما باشین تا ۸ نوع گرسنگی رو با هم مرور کنیم.
 
نیاز واقعی بدن به مواد غذایی

گرسنگی واقعی پاسخیه که بدن ما به کمبود مواد غذایی میده و با نشونه هایی مانند افت قند خون، دل ضعفه، تحریک پذیری، سردرد، صدای قار و قور شکم و حتی لرزش بدن (در صورت گرسنگی شدید) بروز می کنه. مهمترین مسئله اینه که به طور مرتب در طول روز مواد غذایی مناسب استفاده کنین تا قند خونتون دچار افت نشه و در بین روز به ریزه خواری کشیده نشید. واسه برطرف کردن گرسنگی عادی بدن و پیشگیری از علائم اون به خصوص ضعف بهتره یه عدد میوه مانند سیب و میان وعده های سالم مانند آجیل دم دستتون باشه تا دچار مشکل نشید.
 
به وجود اومده به وسیله خستگی و مریضی

نیاز به خوردن در مواقع بیکاری رو گرسنگی به وجود اومده به وسیله مریضی میگن. هممون وقتی که دچار یکنواختی و روزمرگی میشیم نیاز به پر کردن وقت خود داریم. بیشتر این افراد زمان خود رو با مصرف مواد غذایی پر می کنن. اما پیشنهاد می کنیم در این مواقع به جای رفتن سر یخچال به کارای دیگری مانند پیاده روی، مطالعه، صحبت کردن با اعضای خونواده و دوستان و چیزای دیگه ای به جز اینا بپردازید.
 
واسه سرگرمی

اگه روی میز کارتون پر از خوراکی باشه مطمئنا دچار این نوع گرسنگی میشین. در واقع خودتون رو بدون اینکه متوجه باشین در بین کار کردن با مواد غذایی و هله هوله مشغول می کنین. این حالت در زمان تماشای تلویزیون یا کار با رایانه هم اتفاق می افته. براساس مقاله ای که در American Journal of Clinical Nutrition به چاپ رسیده در این صورت اندازه کالری دریافتی روزانه بیشتر از نیاز بدن هستش و در آخر کار یا تماشای فیلم، احساس سنگینی بیشتر از اندازه ای دارین.
 
احساسی

خیلی از افراد زمانیکه دچار احساسات شدید مانند خشم، عصبانیت، ناراحتی، افسردگی و غم می شن شروع به خوردن می کنن که می تونه واسه سلامتی خطرناک باشه. یافته های پژوهشی که در دانشگاه ایالت اوهایو آمریکا انجام شده نشون میده گرسنگی احساسی افراد رو به سمت مصرف مواد غذایی ناجور مانند میان وعده های چرب و شیرین می کشونه. در اینصورت باز کردن یه بسته چیپس، کلوچه و شکلای جور واجور هله هوله ها بهترین راه واسه فرو نشاندن خشم و احساسات دیگه تلقی می شه.
 
مربوط به جشن و سرور

اگه نمی خواین دچار این گرسنگی شید موقعی که مثلا جشن تولد یا جشن بازنشستگی در محل کارتون شروع می شه حواستون رو بیشتر جمع کنین. این روزا اینجور مراسمی در محل کار یا دانشگاه و آموزشگاها و چیزای دیگه ای به جز اینا باب شده و شکلای جور واجور شیرینی جات و پیتزا و چیزای دیگه ای به جز اینا هم در اون سرو می شه. در این صورته که شما بدون اینکه گرسنه تون باشه تموم خوراکیایی که تعارفتان می شه رو میل می کنین و شاید تا آخرین برش پیتزا رو هم نوش جون کنین و گرفتار گرسنگی مربوط به جشن و سرور شید.

 
قبل از عادت ماهانه

قبل از شروع عادت ماهانه وقتیه که خانوما میل بی حدی به خوردن به خصوص مصرف شیرینی پیدا می کنن. این اشتها به وجود اومده به وسیله تغییرات هورمونیه که میل به مصرف میان وعده های شیرین، چرب، شور و چیزای دیگه ای به جز اینا رو زیاد می کنه. نمیشه این اشتها و میل شدید به خوردن رو ندیده گرفت. بهتره بدونین که مصرف شیرینی و مواد چرب زیاد در این دوره باعث شدید شدن علائم قبل از قاعدگی می شه. پس بهتره به خوردن یه پیاله ماست با میوه یا کشمش و کمی شکلات مشکی و میوه های تازه اکتفا کنین.
 
به وجود اومده به وسیله استرس

عکس العمل افراد جور واجور نسبت به استرس فرق داره. بعضی از افراد  وقتی که دچار استرس می شن نمی تونن غذا بخورند. اما یه سریای دیگه دچار پرخوری می شن. زمانیکه تحت استرس هستین و زیاد می خورید حواستون باشه به سمت چه نوع مواد غذایی کشیده میشین! بیشتر آدما به سمت شکلات و شیرینی و سیب زمینی سرخ کرده و چیزای دیگه ای به جز اینا می رن. معمولا وقتی که مغز تحت استرس قرار میگیره به سمت مواد غذایی اشتها آور تمایل بیشتری نشون میده. یافته های پژوهشی که در Journal of Consumer Psychology به چاپ رسیده نشون میده بیشتر افراد وقتی که دچار استرس می شن بدون اینکه بدن شون احتیاجی به غذا داشته باشه شروع به خوردن می کنن چون این کار براشون مانند انجام یه فعالیت آرامبخشه.
 
چشمی

شنیدین که شکم سیر می شه اما چشم گرسنه می مونه؟ مطمئنا دیدن یه غذای خوشمزه و با تزیین عالی و هم اینکه دسرهای خوش آب و رنگ باعث ایجاد این نوع گرسنگی می شه. واقعیت اینه که مقابله با این نوع گرسنگی هم بسیار سخته. بعضی وقتا چشما حتی از چند عدد بیسکوییت باقی مونده در ته ظرف هم نمیگذرن و تا شما رو به تموم کردن اون تشویق نکنن دست بردار نیستن. اگه نمی خواین تناسب اندامتون به خاطر این نوع گرسنگی به هم بخوره بهتره اول از خودتون سوال کنین واقعا گرسنه اید یا خیر! اگه واقعا گرسنه نیستین چشما رو به اصطلاح درویش کنین. اگه گرسنه تونه یک تا دو عدد بیسکوییت ورداشته و تا رسیدن زمان غذای اصلی محل رو ترک کنین.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *