انواع کم خونی و نشانه های ابتلا به کم خونی | بیماری

: کم خونی فقط فقر آهن نیس بلکه عوامل بسیاری در بروز این مریضی موثر هستن که شاید از وجود اونا بی خبر باشیم مانند مشکلات روده ای،بارداری،خونریزی و ….با مهمترین علائم کم خونی و رو ههای تشخیص و درمان کم خونی در ادامه آشنا شید.

کم خونی و نمام نکاتی که باید در مورد اون بدونین

یکی از مریضیای شایع عصر حاضر که بیشتر ما اطلاعاتی درباره اون داریم و خودمون یا دور و بریا مون یه مدت به اون گرفتار بوده ایم کم خونیه. دچار شدن به کم خونی دلایل زیادی داره اما یکی از اونا ریشه در تغذیه فرد داره که میشه با رعایت تغذیه مناسب، از بروز اون جلوگیری کرد.کم خونی یا آنمی مشکل خونی شایعیه که در اون گلبولای قرمز و یا هموگلوبین کافی در خون واسه رسوندن اکسیژن به بقیه بافتای بدنتون وجود نداره. کم خونی وضعیتیه که در اون گلبولای قرمز قادر نیس وظیفه اکسیژن رسانی به سلولا رو بکنه و واسه همینه که کم خونی با مشکلات تنفسی و احساس ضعف و خستگی همراه استهموگلوبینی که در گلبولای قرمز خون هست باعث می شه تا اکسیژن به گلبول قرمز وصل شده و به وسیله مویرگا به بافتای جور واجور بدن برسه. ازآنجایی که تموم سلولای بدن آدم واسه زنده موندن به اکسیژن وابسته ان، کمبود اون باعث هیپوکسی شده و وسعتٔ بزرگی از مشکلات رو داره.

از عوامل ایجادکننده کم خونی میشه به کمبودهای تغذیه ای،خونریزی، ناهنجاریای ژنتیکی، بیماریای طولانی یا مسمومیتای دارویی اشاره کرد. شایع ترین دلیل اون کم خونی به وجود اومده به وسیله فقر آهن است که بیشتر در زنان دیده می شه؛ اما نوع دیگه کم خونی نشونه بیماریه که باید به اون توجه بیشتری کرد.

شکلای جور واجور کم خونی

تقسیم بندی عادی تر کم خونی (کاهش هموگلوبین) براساس MCV یا حجم گلبولای قرمز خونه طوری که MCV کمتر از ۸۰ به عنوان کم خونی میکروسیتیک، MCV در حد نرمال (۱۰۰ـ۸۰) ، کم خونی نورموسیتیک (با حجم سلولی نرمال) و MCV بالا، کم خونی ماکروسیتیک نامیده می شن.

مهمترین علائم کم خونی 

 

مهمترین علائم و نشونه های دچار شدن به کم خونی عبارتند از:

خستگی و احساس فرسودگی،بیحالی و بی حالی،ریزش مو،بی قراری و ناراحتی،تنگی نفس و یا مشکل در تنفس،تمرکز ضعیف،تپش قلب،حساسیت به هوای سرد،حساسیت به هوای سرد،درد قفسه سینه،وزوز گوشا،سردرد،تاثیر بر حس چشایی،خشکی زبون،مشکل در بلعیدن غذا،سندرم پای بی قرار، ناخنای خشک و پوسته پوسته و یا قاشقی

سایرعلائم به درد بخور عبارتند از:میل به خوردن مواد غیرخوراکی:مانندخوردن خاک، کاغذ، موم، سبزه، ومو که می شه نشونه کمبود آهن باشه، با این وجود این حالت در کسائی که کم خونی نداشته باشن هم دیده می شه.

قبل از هر چیز باید وجود یا نبود وجود کم خونی و هم اینکه نوع اونو تشخیص بدین و بعد اگه لازم بود تحت نظر دکتر از مکملا استفاده کنین.

 

تشخیص کم خونی

تشخیص کم خونی معمولا با انجام تست CBC (سلولای کامل خون) به وسیله پزشکان در آزمایشگاه صورت میگیره. اندازه گیری ۶ عامل، تست CBC رو تشکیل میده :شمارش گلبولای قرمز خون (RBC)، هماتوکریت، هموگلوبین، شمارش گلبولای سفید خون (WBC)، شمارش افتراقی خون و شمارش پلاکتا. هم اینکه MCV (حجم متوسط گلبولای قرمز) هم بیشتر در CBC گزارش می شه.

درمان شکلای جور واجور کم خونی 

غذاهایی که منبع آهن اونا «هم» (آهن به زبون یونانی) است که این نوع آهن در شکلای جور واجور گوشت ها پیدا میشه؛ مثلا گوشت، مرغ، ماهی و شکلای جور واجور غذاهای دریایی که جذب آهن از این نوع مواد غذایی تقریبا خوبه.

غذاهایی که منبع آهن اونا «غیر هم» است که این نوع آهن رو میشه در شکلای جور واجور سبزی ها ازجمله اسفناج، جعفری و حبوباتی مانند عدس جست وجو کرد. ولی جذب آهن از این نوع مواد غذایی کمتره، به خاطر همین نقش زیادی در جبران کم خونی ندارن و بهتره آدمایی که کمبود آهن دارن از راه خونواده گوشتا، کمبود آهن خود رو جبران کنن.

البته اگه کمبود آهن با تغذیه جبران نشه باید از مکملای غذایی استفاده کنیم که معمولا به صورت قرص، کپسول، شربت و آمپولای شامل آهن تجویز می شه.

کمبود آهن 

یکی از شایع ترین دلایل کم خونی، فقر آهنه که در بعضی گروه های سنی بیشتر دیده می شه؛ مثلا زنان در دوران بارداری بیشتر در برابر دچار شدن به این نوع کم خونی قرار می گیرن. 

در دوران بلوغ (مخصوصا دختران) هم احتمال دچار شدن به این نوع کم خونیا بیشتره. هم اینکه امکان ابتلای آدمایی که در سن رشد هستن به این نوع کم خونی زیاده. حتی آدمایی که به طور حرفه ای ورزش می کنن هم به دلیل انجام حرکات سنگین ورزشی، گلبولای قرمزشان از بین میره و احتمال دچار شدن به این نوع کم خونی در اونا بیشتر می شه.

کم خونی به وجود اومده به وسیله کمبود ویتامین 

معمولا این نوع کم خونیا زیاد شایع نیستن چون ویتامین ب۱۲و اسید فولیک در منابع حیوونی بیشتر پیدا میشه. آدمایی که گیاهخوار هستن و گوشت رو از برنامه غذایی خود حذف می کنن، بیشتر در برابر کمبود ویتامین ب ۱۲قرار می گیرن.

البته اگه کسی که کم خونی به وجود اومده به وسیله کمبود ویتامین ب۱۲دارد اسید فولیک مصرف نکنه مریضی اش به طور کامل درمان نمی شه.

در کم خونیای به وجود اومده به وسیله کمبود مس هم معمولا با دریافت مکمل لازم، مشکل برطرف می شه؛ البته گسترش این نوع کم خونی نسبت به کم خونیای دیگه کمتره، درصورتی که بیشترین کم خونیا واسه کم خونیای به وجود اومده به وسیله فقرآهنه.

دوران بارداری

با در نظر گرفتن اینکه در دوران بارداری تغییرات فیزیولوژیک زیادی در بدن اتفاق میفته، حجم خون هم زیاد می شه؛ پس نسبت گلبولای قرمز به قسمت مایع خون، کمتر می شه و درواقع چون خون رقیق تره، شخص با کم خونی مواجه می شه؛ پس در دوران بارداری، شخص درصورت ضرورت و با مشورت دکتر باید از مکملای آهن استفاده کنه.

کلا در درمان شکلای جور واجور کم خونی ۳ تا ۷روز زمان میبره تا سطح هموگلوبین خون بالا بیاد و وضعیت کم خونی تا حدودی بهتر شه.

پس اگه شخص، کم خونی به وجود اومده به وسیله فقرآهن داره حتما باید بین ۳تا ۶ ماه دارو مصرف کنه تا ذخایر بدنش جبران شه. 

هم اینکه اگه کم خونی به موقع درمان نشه، علائم اون به مرور بیشتر و بدن کمبود و ضعف بیشتری رو متحمل می شه.

تغذیه و کم خونی

واسه پیشگیری از کم خونی علاوه بر داشتن سبک زندگی سالم و انجام ورزش، تغذیه هم خیلی مهمه. اگه بخوایم دچار کم خونی به وجود اومده به وسیله فقرآهن نشیم باید حتما از منابع آهن، اسیدفولیک و ب۱۲ استفاده کنیم که میشه اونا رادر لبنیات، میوه و سبزیجات یافت.

البته خونواده گوشتا هم بسیار مهمند چون هم منبع غنی از ویتامین ب۱۲هستند و هم آهن.آدمایی که گیاهخوارهستند، اول از دید تامین ویتامین ب۱۲مشکلی ندارن اما بعد ۳ تا ۵ سال به مرور این ویتامین رو از دست میدن و اینجوری مشکلاتی مانند کم خونی دارن. ولی گیاهخوارهایی که از شیر، تخم مرغ و لبنیات استفاده می کنن معمولا دچار کمبود خاصی در این مورد نمی شن.

در واقع باتوجه به اینکه کمبود هموگلوبین باعث کم خونی می شه یکی از راه های جلو گیری از اون تقویت بدن با تغذیه مناسبه؛ پس بهترین کار در این مورد خوردن غذاهای خونسازه؛ یعنی غذاهایی که طبیعت اونا گرم و مرطوبه؛ مثل دیزی که طبع اون، هم گرمه و هم مرطوب.

میوه هایی مانند انگور، مخصوصا شیره اونم واسه خونسازی بسیار مناسبه. غذاهایی که سبزیجاتی مانند شنبلیله دارن هم در درمان کم خونی بسیار تاثیردارن؛ مانند اشکنه.خوردن کباب و شکلای جور واجور گوشت هم خونسازه. البته برخلاف نظر عموم، مبنی بر خونساز بودن جگر، جگر خونساز نیس ولی بیشتر دوای خوبی حساب می شه، نه غذایی خوب؛ یعنی فرد هنگام مریضی می تونه ازش استفاده کنه، ولی به عنوان غذای روزانه نمیشه زیاد ازش استفاده کرد چون خون رو غلیظ می کنه.سبزیجاتی مثل کرفس و اسفناج یا غذاهایی شامل کشک مانند کشک بادمجان و خشکباری مانند پسته و خرما هم بسیار خونساز هستن. 



 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *