توزیع

توزیع یعنی رساندن محصول مورد نظر مشتری در زمان مطلوب به مکان مورد نظر. معمولا کانال­های توزیع با توجه به نیازهای بازار شکل می­گیرند. کانال توزیع شبکه سازماندهی شده­ای از موسسات و کارگذارانی است که با همکاری یکدیگر کلیه فعالیت­های مورد نیاز جهت ارتباط تولید­کنندگان با مصرف­کنندگان برای انجام وظایف بازاریابی را به عهده دارند. با توجه به این تعریف جریان فیزیکی کالا از طریق کانال­های توزیع می­باشد(فخیمی آذر،1388،157). کانال­ها شامل، گروه­های هماهنگ شده­ای از افراد یا شرکت­ها هستند که با انجام وظایف خود، مطلوبیت کالا و خدمات را بیشتر می­نمایند. انواع عمده مطلوبیت کانال­ها عبارت اند از مطلوبیت مکان، ترکیب کالا و اطلاعات. از آن­جا که این مطلوبیت­ها می­توانند منبع عمده مزیت رقابتی و ارزش کالا باشند، انتخاب راهبرد مناسب برای کانال­های توزیع یکی از تصمیم­گیری­های کلیدی است که مدیران بازاریابی باید اخذ کنند. اگرچه ممکن است بعضی از شرکت­ها خود وظایف کانال­ها را انجام دهند، اما معمولا چندین سازمان به طور جمعی و شبکه­ای در زمینه­های گوناگون توزیع مانند حمل و نقل، خدمات، جور کردن، جدا کردن و بسته­بندی مجدد فعالیت می­کنند. سازمان­هایی که این فعالیت­ها را به عهده دارند واسطه­ها، دلال­ها یا فروشندگان مجدد نامیده می­شوند. کانال­های بازاریابی باید ضمن توجه به ویژگی­ها و شرایط فعلی در بازار، پیش بینی فروش آینده را نیز مد نظر داشته و توانایی انعطاف­پذیری و مقابله با تغییرات را دارا باشند(فخیمی آذر،1388،160)، پس توزیع خوب، سریع، اخلاقی و به موقع باید به بهترین نحو ممکن صورت گیرد، چون در حوزه مشتری مداری حائذ اهمیت است.