مکانیزم های بازاریابی که می توانند ترجیحات محلی یک کشور را به بازارهای خارجی مرتبط سازند

موضوع مورد بررسی در اینجا آن است که آیا افراد و بازرگانانی که به خارج مسافرت می کنند، در‌آنجا متقاضی کالاها و خدمات کشور خود هستند یا خیر. برای مثال وقتی که پس از جنگ جهانی دوم تقاضا جهت خدمات شرکت های مهندسی ساختمان آمریکا در خارج از کشور افزایش یافت، آنها اقدام به درخواست تجهیزات سنگین ساختمانی از ایالات متحده کردند. در نتیجه به علت حجم زیاد تقاضا از خارج، شرکت کاترپیلار فعالیتهای خود را در بازارهای جهانی افزایش داد.

موضوع مرتبط دیگر آن است که آیا خارجیانی که برای آموزش، تفریح، تجارت و یا تحقیقات به یک کشور مسافرت می کنند پس از بازگشت به کشور خود کالاها و خدماتی را که با آن آشنا شده اند درخواست می نمایند یا خیر. به همین ترتیب، روابط حرفه ای، علمی و سیاسی بین کشورها نیز نتایج مشابهی دارند.

 

2-2-7-3- صنایع مرتبط و پشتیبان

سومین عنصر با اهمیت در ایجاد مزیت ملی برای یک صنعت، وجود صنایع مرتب و حمایت کننده ای است که در مقیاس بین المللی دارای  توان رقابتی هستند. این همان مبحث بسیار مهم زنجیره تأمین و ارزش در یک صنعت است که همواره مورد توجه صاحب نظران بوده و هست.

مطالعات موردی بین المللی انجام شده به وسیله پورتر نشان می دهد که وجود یک صنعت پشتیبان قوی آغاز کننده نوآوری ارزیابی و بهبود فزاینده است و در نتیجه آن مزیت های رقابتی حاصل می گردند. به علاوه، همکاری با وحدت رویه ای که  غالباً در شاخه های مرتبط با شاخه های یک صنعت شکل می گیرد نقش خیلی مهمی در ارتباط با مزیت رقابتی ملی ایفا می کند.

بهره‌وری یک شرکت می تواند به وسیله وجود صنایع پشتیبان نزدیک (جغرافیایی و یا فرهنگی) و خدمات حمایت کننده وبا کیفیت بالای آنها به میزان زیادی افزایش یابد. علیرغم اینکه حمایت از سوی عرضه کنندگان دیگر کشورها نیز امکان پذیر است،‌ اما به اندازه استفاده از خدمات عرضه کنندگان توانای محلی و اجزا و ماشین آلات داخلی کارایی ندارد؛ چرا که نزدیکی، پاسخگویی و مبادله اطلاعات و نوآوری را بالا می برد، و به علاوه هزینه حمل و نقل و نگهداری موجودی را کاهش می دهد.

منافع انجام سرمایه گذاری در عوامل پیشرفته تولید به وسیله شرکت ها یا صنایع مرتبط و پشتیبانی کننده نیز می تواند اثرات مثبتی برای یک صنعت داشته و آن را در دستیابی به موقعیت رقابتی ممتاز بین المللی یاری رساند. به عنوان مثال، برتری سوئد در تولید فولاد سخت آلیاژی (ابزارهای برش و بلبرینگ) صنعت فولاد این کشور را به مقام ممتازی سوق داده است و یا اینکه رهبری تکنولوژیک ایالات متحده آمریکا در صنعت تا اواسط دهه 1980 زمینه لازم را برای موفقیت این کشور در کامپیوترهای شخصی و چندین کالای پیشرفته الکترونیک دیگر مهیا نمود. به همین ترتیب موفقیت کشور سوییس در محصولات دارویی با موفقیت بین المللی که این کشور در زمینه صنعت داشته ارتباط نزدیک دارد.

یکی از پیامدهای این ارتباط آن است که صنایع موفق در یک کشور عملاً به چند گروه یا دسته  از صنایع مرتبط تقسیم می شوند و این موضوع یکی از مهم ترین یافته های مطالعه تحقیقی پورتر می باشد. یک نمونه از این مجموعه یا گروه های صنعتی بخش منسوجات می باشد که شامل نخ، پنبه، پشم الیاف مصنوعی، سوزنهای ماشین خیاطی و طیف وسیعی از ماشین آلات نساجی است. نکته جالب اینکه کشور ژاپن در صنعت نساجی دارای مزیت رقابتی در سطح جهان است و در تمامی این گروه های صنعتی از کیفیت بالایی برخوردار می باشد، امکان دسترسی پایدار و مستمر به قطعات و مواد اولیه مورد نیاز در صنعت نساجی ژاپن، نشان از وضعیت مساعد زنجیره تأمین این صنعت در کشور ژاپن است.