انواع یوگا | ورزش

یوگا چیزی بیشتر از حرکات کششیه. بیایید ببینیم کدوم شکلای جور واجور یوگا به مشکلات شایعی مانند بی خوابی، افسردگی، هاضمه، درد عضلانی، خستگی و اضطراب کمک می کنن. اگه تازگیا با یوگا آشنا شدین، شاید نمی دونین که چند نوع یوگای جور واجور هست. قدمت یوگا به حدود ۴ هزار سال پیش برمیگرده و در طول این زمان، سبکای یوگای بسیاری ایجاد شده.

کار خوبیه که نوعای جورواجور یوگا رو امتحان کنین تا ببینین کدوم رو از همه بیشتر دوست دارین. در این مقاله مروری اولیه روی تعدادی از عادی ترین سبکای یوگا که مردم تمرین می کنن انجام دادیم. بهترین قسمت در مورد این تفاوتا اینه که می تونین طبق نیازتون از اونا استفاده کنین. مثلا اگه درد یا احساس استرس دارین، می تونین یوگای ترمیمی انجام بدین. اگه می خواین انرژی تون رو زیاد کنین و وزن کم کنین، وینیاسا و هاتا، انتخابای خوبی هستن.

شکلای جور واجور یوگا

این مقاله شما رو با زبون مخصوص یوگیا آشنا می کنه تا احساس پریشونی و گیجی نکنین. یوگا شما رو قوی می کنه و عضلاتتون رو محکم و قوی می سازه. یوگا فقط کشش نیس، این یه تصور غلط و رایجه. اگه فکر می کنین که آویزون موندن در هوا در حالیکه دستا و سرتون رو به زمین و انگشتان پاتون رو به هواست کار آسونیه، پس یوگا هم آسونه!

واسه روشن شدن بحث، باید بگیم که یوگا فقط حرکتای فیزیکی نیس، بلکه فلسفه هارمونی ذهن و احساستون با زندگیه. یوگا، یه مذهب نیس، فقط یه راه و روش سیستماتیک واسه شکست دادن مشکلات ذهنیه. وضعیتای یوگا (که آسانا نامیده می شن)، فقط بخشی از تصویر کلی هستن که یوگا ارائه میده.

کلمه «یوگا» در واقع اتصال یا پیوند ترجمه می شه. الان بیشتر از هر زمان دیگری باید روش زندگی بی جنب و جوش افراد باهوش، با حرکتی که از افسردگی و مشکلات سلامتی جلوگیری کنه، ترکیب شه. این یکی از بهترین گزینه های ممکنه و یه راز نیس. یوگا به سرعت، در حال تبدیل شدن به بخش اصلی و لاینفک فرهنگ ما هستش.

۱. یوگای وینیاسا

یکی از عادی ترین شکلای جور واجور کلاسای یوگا، وینیاساه، و من فکر می کنم مانند پلیه به سمت شکلای جور واجور سنتی تر یوگا. خیلی از اوقات، احساس می شه که کلاس وینیاسا، کمی مثل یه کلاس ورزشی با موسیقی بلندتر و سرعت بیشتره. پس می تونین توقع داشته باشی که حرکت سلام بر خورشید رو انجام بدین و کلی هم عرق کنین.

وینیاسا به معنی تنفس واسه حرکته و شما یاد می گیرین که چیجوری در حال حرکت نفس بکشین، که واسه سلامت و قدرت عضله و استخون شما بسیار مهم باشه. اگه بتونم هدف این نوع یوگا رو به طور خلاصه بگم، می گم که این یوگا به شما می آموزد که در زمان حال باقی بمونین، و بقیه چیزها رو از یاد ببرین. مزیت دیگه، اینه که شما وزن کم می کنین و قوی تر و انعطاف پذیرتر میشین.

۲. یوگای هاتا

کلاس یوگای هاتا، یعنی یه سری وضعیتای استاتیک همیشه در حال تغییر. از دید شخصی من، سریع ترین راه واسه ایجاد قدرت و انعطاف پذیریه. همونطور که شما وضعیتا و آناتومی بدن رو یاد می گیرین، تمرکز، بیشتر روی قرار دادن بدنتون تو یه برابری واسه ایجاد قدرت و انعطاف پذیری بدون ایجاد خطره، و کمتر به حرکت سریع توجه داره.

با در نظر گرفتن تجربیات من، این نوع یوگا از یوگای وینیاسا بی خطر تره. این یوگا به افراد می آموزد که چیجوری بدون جنب و جوش زیادتر از اندازه، انعطاف پذیر شن. و به دانش آموزان کمک می کنه تا با مکانیک بدن آشنا شن. این یوگا واسه افراد بسیار باهوش مناسبه، و اونا از این راه و روش علمی واسه یوگا حال می کنن.

۳. یوگای ترمیمی / یین / ملایم

این نوع یوگا هم یوگای مورد علاقه منه و به سرعت در حال محبوب شدن در آمریکا س. این یوگا در تموم گروه های سنی متداوله، چون به دلیل اینکه درد رو کم می کنه، در واقع به کوتاه کردن زمان بهبودی عضلات هم کمک می کنه. این سه واژه: یوگای ترمیمی، ملایم، و یین، بیشتر مانند هم هستن، با اینکه بعضی تفاوتای جزئی، بین اونا هست.

یوگای یین، از پایه روی زمین و بدون خم کردن عضلات انجام می شه. این یوگا، یه روش بسیار علمی واسه مراقبت از بدن است. وقتی که عضلات خم نمی شن اما به آرومی به مدت ۳ تا ۸ دقیقه کشیده می شن، بافت همبندی که عضلات رو می پوشونه (به نام فاسیا) نرم و شل می شه، و اجازه میده که انعطاف پذیری زیاد شه. ثابت شده که یوگای ترمیمی به بی خوابی، افسردگی، بهبود آسیب، فیبرومیالژیا و استرس کمک می کنه.

این سبک یوگا واسه آدمایی که مشکل کششی دارن یا واسه یه کلاس خیلی سخت آمادگی ندارن، بسیار مناسبه. این یوگا واسه کسائی که در حال بهبود عاطفی هستن هم خیلی خوبه و من از یوگای ترمیمی واسه عبور از موقعیتای سخت زندگی خودم، بهره کردم.

۴. یوگای آشتانگا

اگه شما به نظم و ترتیب، و انضباط علاقه دارین، پس این یوگا براتون مناسبه. آشتانگا، یه نوع سنتی از یوگا هستش که یه سری از چند حرکت پشت سر همه. در واقع ۵ حرکت پشت سر هم داره که هر کدوم بعد از دیگری انجام می شن. «پاتابی جویس» پدر یوگای آشتانگا بود و امروزه، آدمایی که از اون درس گرفتن، آموخته هاشون رو به بقیه افراد یاد میدن.

من دوست دارم این نوع یوگا رو یوگای پرتزل (پیچشی) بنامم چون باعث می شه که پیچ و تاب بخورین. طرفداران دو آتشه آشتانگا، در هر روز ۳ ساعت تمرین می کنن. من این یوگا رو واسه کسائی که به دنبال تغییر در روش زندگی هستن و میخوان کمی نظم و انضباط به زندگیشون اضافه کنن، شدیدا پیشنهاد می کنم. این یوگا واسه سلامتی تون هم فوق العاده س. بخاطر فشرده شدن عضلات شکمتون و حرکات دیگه این نوع یوگا، دستگاه گوارش شما بسیار منظم، می شه.

پوست شمام بهبود پیدا میکنه چون از شر سموم خلاص میشین. وقتی که مفاصل شما انعطاف پذیر شدن و سفتی عضلاتتون کمتر شد، احتمال آسیب تون در فعالیتای دیگه کم میشه. من این یوگا رو دوست دارم چون درد و سفتی پشت و گردن رو برطرف می کنه. چند نفر از ما در حالیکه در شونِه هامون احساس فشار و کشیدگی می کنیم، راه میریم و کار می کنیم؟ اگه بطور منظم تمرین کنین، از تموم این دردسرها خلاص میشین.

۵. یوگای بیکرام

این یوگا شاید یکی از محبوب ترین شکلای جور واجور یوگا در غربه. این یوگا به وسیله فردی به نام بیکرام ایجاد شد، و یه سری از حرکاتیه که تو یه اتاق بسیار گرم انجام می شه. این، یه نوع بسیار جدا از یوگاست و خیلی از مردم تعجب می کنن که این یوگا، چقدر با شکلای جور واجور دیگه یوگا فرق داره. این یوگا باعث می شه که تکونی به خودتون بدین و عرق کنین.

افراد، در این یوگا لباسهای بسیار کمی می پوشند و شما به دو هوله واسه کلاس (یکی به عنوان حصیر تا لیز نخورین و یکی واسه پاک کردن صورتتون) نیاز دارین. مردم معمولا از این نوع یوگا واسه کاهش وزن، قبل از مراسم عروسی یا تعطیلات استفاده می کنن، یا اونو واسه سم زدایی بعد از تعطیلات آخر هفته در وگاس بکار می برن. با اینکه یوگا می خواد که میونه روی و صبوری رو بیاموزد، اما به شما بهونه میده تا بیشتر جشن بگیرین و مهمانی برید.

۶. یوگای داغ

این نوع یوگا، بیشتر با یوگای بیکرام اشتباه گرفته می شه، اما معمولا متغیری از وضعیتای بیکرامه. دلیلش اینه که بیکرام، ترتیب حرکاتش رو کپی رایت کرده. شما شرکتای زنجیره ای بزرگی رو پیدا می کنین که کلاسای ترکیبی دارن، که در واقع سبکای جور واجور رو تو یه کلاس با هم ترکیب می کنه.

می تونین مطمئن باشین که در محیط داغی تمرین می کنین. یوگای داغ باعث می شه که افراد انعطاف ناپذیر، احساس انعطاف پذیری بیشتری کنن چون عضلات اونا گرمه. یوگای داغ، جای مناسبی واسه قرارهای عاشقانه شماس!

۷. یوگای آینگار

این یوگا به یوگای مورد علاقه من تبدیل شده و بسیار مثل یوگای هاتاه. این یوگا براساس یه هم ترازیه که بر ساختمون بدن متمرکز می شه، و از سرعت کلاس کم می کنه. این یوگا واسه آدمایی مناسبه که علاقه مندن دراز مدت و بدون آسیب تمرین کنن، و بیاموزند که مکانیک بدن چیجوری کار می کنه.

شما شک نداشته باشین به رقابت کشیده میشین، و چیزای زیادی رو تو یه کلاس یوگای آینگار می آموزید. نام این یوگا از «بی کی اس آینگار» که تازگیا فوت کرده و یکی از پدران یوگای مدرنه گرفته شده. هنوزم می تونین مربیانی پیدا کنین که از این مرد، یوگا آموخته ان.

۸. یوگای کریا

یوگای کریا به یوگای اصیل می گن و بیشتر مردم نمی دونن چیه. شما باید کتاب معروف «زندگینامه یه یوگی» رو بخونین تا درک مناسبی از یوگای کریا پیدا کنین. هدف این شکل از یوگا روشنگریه، که از پایه در وحدت و تنهایی هست.

کریا، نام یوگاییه که نسلا از استاد به شاگرد منتقل شده، اما این معنی در ارائه تجاری اون ضعیف کردن شده. یوگای کریا در هند، به همراه یوگای میسور تدریس می شه. جامعه یوگا می دونه که تجارت، یوگا رو به چیزی تبدیل کرده که با هدف اصلی یوگا فرق داره. سوالی که هست اینه که این یوگای اصیل، تغییر کرده تا بتونه خودشو با مردم وفق دهد یا به فرهنگ فعلی ما بیشتر کمک کنه؟ جواب این سوال، روشن نیس.

۹. یوگای کندالینی

کندالینی، سبکی از یوگا هستش که بیشتر به مدیتیشن توجه می کنه. شاگردان این یوگا، بیشتر لباسهای سفید می پوشند و معمولا یه دستمال دور سرشون می پیچند. این، یه نوع یوگای علمیه که بر سیستم عصبی تاثیر میذاره. سیستم عصبی مانند سیستم سیم کشی یه رایانه س. یوگای کندالینی، مدارهای الکتریکی شما رو تا حدی شارژ می کنه. شما احساس می کنین که خلاق ترید و هدف اینه که به درک الهی برسین. یوگی باجان، بنیانگذار یوگای کندالینی در غربه، که در میان افراد مشهور و کسائی که به دنبال معنویت هستن، محبوبه.

خیلی از جوامع که به گونه دیگری زندگی می کنن، آموزهای این نوع یوگا رو دنبال می کنن. شما می تونین توقع داشته باشی که در آخر بیشتر کلاسه ها، چند سرود یاد بگیرین و صدای ناقوس رو بشنوین. تمرینات کریا، بسیار منحصر بفرد هستن و معمولا به تعداد عددی تکرار می شن که اهمیت الهی داره. اگه شما تمرینات سادانا رو که تمرینی در صبح زود و معمولا از ۵ تا ۷ صبحه انجام بدین، شک نداشته باشین احساس متفاوتی دارین.

آنوسارا یوگا، میسور، لورست یوگا، یوگای خنده، یوگای دان، یوگای نیدرا، آکرو یوگا و ناتریک یوگا، نوعای جورواجور یوگا هستن که هر کدوم تمرکز مخصوص بخود رو دارن. من پیشنهاد می کنم قبل از رفتن به کلاس، تحقیق کنین که با در نظر گرفتن نیازاتون کدوم یکی واسه شما بهتره. اگه در یوگا تازه وارد هستین، و یا می خواین واسه اولین بار اونو امتحان کنین، درست مانند هر چیز دیگه باید بدونین که خودتون رو درگیر چه فعالیتی می کنین.

یوگا خیلی راحت کشش نیس، و شما می تونین بوسیله نوعای جورواجور یوگا که در بالا فهرست کردیم، فهمیده باشین که هزاران سال کشف درباره ذهن و بدن آدم انجام شده تا یوگا به شکل امروزی اش در بیاد. بعضی از مردم در تموم عمرشون، فقط یه نوع یوگا انجام میدن و بعضی هم نوعای جورواجور یوگا رو امتحان می کنن. بعضی از افراد، یه مربی یوگا پیدا کرده و از اون پیروی می کنن.

وقتی که فهمیدین اندورفین شما در حال ترشح شدنه، اون نقطه بالاترین درجه یوگا رو که باعث می شه مردم بعد از کلاسه های یوگا، چیزای واقعا خوبی درباره اون بگن، احساس می کنین. این احساس، مثل وقتیه که افراد، کمی مست هستن و یهو همه چیز فوق العاده بنظر می رسه، و در واقع به طور کامل سرگرم کننده س. تنها اقدام احتیاطی که به شما پیشنهاد می کنم اینه که اگه بطور منظم تمرین می کنین، اونو متوقف نکنین.

اگه مغز شما به اون ترشح منظم اندورفین، عادت کنه و شما یهو یوگا رو کنار بذارین، می تونه باعث افسردگی شه و شما شاید نمیفهمید که به چه دلیل اینجور حسی دارین. پس یوگا رو به یه کار نا تموم تبدیل کنین. من اینا رو نمی گم تا شما رو بترسونم. اما چند نفر هم این موضوع رو به من گفتن ولی من اونا رو جدی نگرفتم، تا زمانیکه خودم اونو تجربه کردم و فهمیدم که اونا به طور کامل درست می گفتن.

این منطقیه. اگه بسیار فعال هستین، یهو کم جنب و جوش نشید. افراد کم جنب و جوش، دپرس و مریض هستن. جهان صنعتی به این موضوع که بدن آدم واسه ۸ تا ۱۰ ساعت نشستن طراحی نشده، توجهی نمی کنه. اجازه ندین که فرهنگ کم تحرکی، رفتار شما رو کنترل کنه. روی حصیر یوگا برید و شروع کنین، مهم نیس چقدر انعطاف ناپذیر هستین یا هول و ترس دارین. من به شما قول میدم که اصلا ترسناک نیس.

یادتون باشه اینکه اولین کلاس یوگایتان رو دوست ندارین، می تونه دلیلای زیادی داشته باشه. شاید تو یه کلاس با سرعت کم تمرین می کنین، در حالیکه به دنبال یه کلاس تند هستین. شاید با شخصیت مربی تون، ایجاد رابطه نکردین یا بنظرتان رو مخه. به یاد دارم چند سال زمان برد تا بتونم مربیان مورد علاقه ام رو پیدا کنم و بخوام از اونا یوگا یاد بگیرم.

به یوگا معتقد باشین و تلاش کنین قبل از ناامید شدن از اون، کارگاه های جور واجور رو تمرین کنین. یوگا یه وسیله حیرت انگیزه که می تونین واسه جلوگیری از مریض شدن و آسیب تون ازش استفاده کنین. یوگا به شما توانایی میده که از بیشترین حد انرژی موجود در بدنتون استفاده کنین، بدون نیاز به وابستگی به محرکایی مانند آدرال که اعتیادآور هم هستن.

در آخر، شخصی رو به عنوان مربی تون انتخاب کنین که دوست دارین مانند اون باشین. واسه خودتون وقت بذارین و تلاش کنین تا پیشرفت کنین تا بقیه هم همین کار رو واسه شما بکنن. اگه به این مقاله علاقه پیدا کردین، اونو با هر کسی که احساس می کنین ممکنه اونو دوست داشته باشه به اشتراک بذارین. عقاید و نظراتتون رو هم در زیر با ما در میان بذارین.

.

منبع : alamto.com

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *